Groepswerking 'SamenSpelen'

 

 

Deze groepswerking wordt aangeboden voor kleuters en lagere schoolkinderen met ASS

Bij de kleutergroepen wordt muziek en beweging gebruikt om verschillende aspecten van de algemene ontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling te stimuleren:
•    luisteren naar muziek, luisteren naar elkaar, beurt afwachten,…
•    aandacht richten, stopcontrole, flexibiliteit en werkgeheugen
•    lichaamsbewustwording, bewegingservaring opdoen met het eigen lichaam, in de ruimte om hen heen en met andere kinderen
•    ontspannen

Bij de lagere schoolkinderen wordt gebruik gemaakt van spelletjes, samenwerkingsopdrachten, social scripts om de sociaal-emotionele ontwikkeling verder te stimuleren:
•    pragmatiek
•    emotiebeleving
•    perspectiefname
•    executieve functies
•    sociale vaardigheden
•    ontspannen

 

 

Groepswerking 'SamenHoren'

Deze groepswerking wordt aangeboden voor kleuters (vanaf start 1ste kleuterklas) en lagere schoolkinderen met een gehoorprobleem.
 ‘SamenHoren’ staat voor:
•    samen zijn
•    het horen zelf
•    het gehoor

Bij de kleutergroepen wordt muziek en ritme gebruikt als invalshoek voor hoortraining en taalontwikkeling in groepsverband.
Anderzijds kunnen we via muziek op een leuke en creatieve manier aandacht besteden aan verschillende aspecten van de algemene en de sociaal-emotionele ontwikkeling:
•    luisteren naar muziek, luisteren naar elkaar, beurt afwachten, samenwerken, ..
•    expressief en creatief bezig zijn naar aanleiding van muziek
•    op een andere manier contact hebben met elkaar: samen zingen, samen dansen, samen luisteren, samen tekenen,..

Bij de lagere schoolkinderen ligt de focus op psycho-educatie en sociaal-emotionele ontwikkeling.

Meer info over deze groepjes vind je in de volgende folders: